‘Ik word met enige regelmaat gebeld door monteurs die vragen hebben over een specifieke storing die ze op dat moment op moeten lossen. En dat is prima!’ Dat zegt Erwin van Horssen, servicespecialist bij BMP Nederland. ‘Ook ik weet natuurlijk niet alles, maar samen komen we er altijd uit. Voel je dus ook niet bezwaard om te bellen. Ook niet als dat meer dan ééns is. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een tevreden klant met een goedwerkende snelroldeur.’
Storing? Laat het ons altijd weten
‘Zo begrijpen we bijvoorbeeld ook dat het vaak druk is. Maar het is zó belangrijk dat wij weten wat er speelt qua storingen en oplossingen. Natuurlijk omdat we dan anderen kunnen helpen, maar ook omdat wij alle storingen en oplossingen registreren en verzenden naar de fabriek. Zij houden dit in de gaten en werken continu aan permanente oplossingen, kwaliteitsverbetering, etc. Er gebeurt dus echt wat met je melding’, aldus Erwin. ‘Onthoud dat als wij het niet weten, we het ook niet kunnen veranderen.’
Neem je programmeerkastje mee
‘Je kunt bij onze deur vrijwel alles uitlezen en veel instellingen veranderen. Zorg daarom dat je altijd een programmeerkastje bij je hebt als je naar onze deur toegaat. Helaas kan ik het aantal keren dat een storing een dag langer onopgelost bleef niet meer op één hand tellen, puur omdat we iets moesten doen met een programmeerkastje dat die persoon net toevallig niet bij had. Het kan natuurlijk gewoon gebeuren dat een ander hem net in de bus had, maar toch is het dan zonde’, vult collega Gerart Nijhoff aan. ‘En nog zo’n klein maar belangrijk weetje is dat je het kastje altijd in het rechter poortje moet inpluggen. Ik heb laatst 10 minuten met iemand aan de telefoon gezeten omdat hij de instellingen niet kon aanpassen. Het duurde even voordat ik door had wat er aan de hand was.’
Let op de volgorde bij het inleren
Erwin vervolgt: ‘Met het inleren van de deuren moet de deur eerst even boven het lichtgordijn worden gezet. Daarna moet je onderin beginnen met inleren, daarna pas de bovenpositie instellen. Dat moet echt in je systeem zitten. Loop ook nooit door de opening heen als je aan het inleren bent. Dan raakt de veiligheidssensor in de war.’
Monteer niet te strak en praat met je klant
‘Een veel voorkomend probleem is verder ook dat de deur te strak wordt gemonteerd, of juist niet strak genoeg. Er staat dan te veel of te weinig spanning op het doek. De regel is nu 2 á 3 mm. Vroeger was dit 5 mm, maar de boutjes achter de PE zijn korter geworden. Tsja, je moet het maar net weten’, vertelt Erwin. ‘Daarnaast is het uiteraard belangrijk om blanco een situatie in te gaan als er bijvoorbeeld een storing is. Maar het is óók belangrijk om te achterhalen wat er zoal gebeurd kan zijn. Natuurlijk zijn zaken als aanrijdingen voor de hand liggend. Maar ook stroomstoringen kunnen een probleem hebben veroorzaakt. Wellicht is er een nieuwe machine aangeschaft die op dezelfde groep is gezet. Bevraag de klant hierover, op een ontspannen manier. Kijk samen naar wat er in de afgelopen periode eventueel veranderd is.’
Bel Erwin
We kunnen ons best voorstellen dat het onmogelijk is om van alle zaken kennis te hebben als monteur zijnde. Je werkt vaak met veel verschillende deuren, besturingen, componenten etc. En bovendien is de één nu eenmaal sterker in elektronica en de ander in mechanica. En ook handig om te weten: als je inlogt op onze website dan vind je daar alle benodigde technische documenten terug. Maar, als je iets even niet weet: bel ons gewoon. Je bereikt Erwin rechtstreeks op 06 427 123 92. Natuurlijk hebben we liever helemaal geen storing, maar stiekem vinden we het ook wel een leuke uitdaging om ze op te lossen!
Meer informatie over snelroldeuren?
Dealer worden of meer informatie over onze deuren? Bekijk onze website Of neem contact op voor een vrijblijvend advies.
- Gerart Nijhoff
- Snelroldeur specialist
- +31 (0)681 44 8745